hamertenen

Hamertenen betreft een standafwijking van de tenen. Mensen die te maken hebben met deze standafwijking van de tenen, hebben een gebogen gewricht tussen het eerste en tweede kootje van de tenen. Hierdoor treedt er een kromming van de tenen op, ook wel een kromming in de hamer-vorm genoemd. Door wrijving met de schoen kan een hamerteen voor vervelende klachten zorgen, bijvoorbeeld met Likdoorntjes en wondjes tot gevolg.

Op deze pagina leest u meer over hamertenen. Zo leest u niet alleen wat de mogelijke oorzaken zijn van deze standafwijking van de tenen, maar ook wat de symptomen van deze aandoening zijn en hoe u hamertenen kunt laten behandelen.

De mogelijke oorzaken van hamertenen

Er zijn diverse mogelijke oorzaken van hamertenen. Zo kunnen hamertenen ontstaan door een standafwijking van de voet, maar ook door het dragen van verkeerd schoeisel of een combinatie van deze oorzaken. U kunt bijvoorbeeld te maken krijgen met hamertenen door een afwijking als platvoeten of een holle voet, maar ook door hallux valgus. Draagt u verkeerd schoeisel, dan heeft u ook het risico om hamertenen te ontwikkelen. Zeker in combinatie met een standafwijking van de voet, komt dit vaak voor.

De symptomen van hamertenen

Hamertenen geven symptomen als een kromming van de teen, een pijnlijk gewricht, een stijve teen die minder beweeglijk is dan zou moeten en extra pijn bij het bewegen van de betreffende teen. Heeft u een hamerteen, dan is lopen bijvoorbeeld extra pijnlijk.

Alleen de tweede, derde of vierde teen van de voet kunnen zich ontwikkelen tot hamertenen. Dit betekent dat de klachten van de aandoening enkel voelbaar zijn bij deze tenen en niet bij de kleine of grote teen.

De behandelingen van hamertenen

Hamertenen verdwijnen niet vanzelf: hier heeft u een professionele behandeling voor nodig. De eerste behandeling die u kunt ondergaan om de typische klachten van een hamerteen te verminderen, is de behandeling met een opzetstukje voor de teen. In dit geval wordt er een siliconen opzetstukje voor de teen gemaakt, die de afwijkende stand van de hamerteen corrigeert. Omdat het opzetstukje helemaal op maat wordt gemaakt, ondersteunt het siliconen hulpmiddel de teen optimaal en verdwijnen de klachten als sneeuw voor de zon.

Een andere mogelijke behandeling voor de hamerteen, is de behandeling met een corrigerend zooltje. Ook dit hulpmiddel corrigeert de afwijkende stand van de teen, waardoor de klachten van de hamerteen minder worden. Net zoals het siliconen opzetstukje voor de teen, wordt het zooltje op maat gemaakt. Op deze manier profiteert u van de beste correctie van de teen en worden de klachten van uw hamerteen optimaal verminderd.