lopersknie

Tractus iliotibialis frictiesyndroom is een blessure aan de buitenzijde van de knie die vaak voorkomt bij beginnende lopers. De blessure wordt ook wel de lopersknie genoemd, aangezien de klacht voornamelijk voorkomt bij mensen die (beginnen met) hardlopen. Meer weten over deze vervelende blessure? Lees dan meer over de lopersknie op deze pagina.

De oorzaken en symptomen van een lopersknie

Heeft u een lopersknie, dan voelt u pijn aan de buitenste knieknobbel tijdens het bewegen. Dit kan tijdens het wandelen of hardlopen gebeuren. Door het naar binnenzakken van de voet (pronatie) draait de knie naar binnen en dit veroorzaakt wrijving van de tractus iliotibialis (een pees die aan de buitenzijde van het bovenbeen loopt) over de buitenste dijbeenknobbel.

Heeft u een lopersknie, dan heeft u te maken met diverse vervelende klachten. Zo doet het pijn om uw been te buigen, maar voelt u ook pijn bij het strekken van het been. Vooral als de knie 30 graden gebogen is, voelt u vervelende pijnklachten rond de buitenste knobbel van de knie. Stopt u met bewegen, dan stopt de pijn ook vanzelf.

Adviezen bij een lopersknie

Er zijn diverse dingen die u kunt doen om de pijnklachten van uw lopersknie te verminderen en uiteindelijk helemaal te laten verdwijnen. Ten eerste is het belangrijk om de belasting van de knie te verminderen als de pijn tijdens of na een activiteit toeneemt. Blijft u doorgaan met sporten, dan wordt de pijn alleen maar erger en komt de pijn bovendien sneller terug bij minder belastende activiteiten.

Ook is het belangrijk om de juiste (hardloop)schoenen te dragen. Door de juiste schoenen te dragen tijdens het hardlopen, kan het ontstaan van een lopersknie voorkomen worden en kunnen de klachten van een bestaande lopersknie verminderen.

Naar de podoloog met een lopersknie

Heeft u last van een lopersknie en worden de klachten niet minder, ook niet nadat u wat minder intensief gesport heeft of betere schoenen heeft aangeschaft? Dan kunt u bij een professioneel podoloog terecht om de klachten van uw lopersknie aan te laten pakken. De podoloog zal naar de beweging en stand van uw voet kijken en indien nodig een corrigerende zool voor u maken. De klachten zullen eerst langzaam verminderen, waarna ze helemaal verdwijnen en u weer rustig kunt beginnen met sporten.