Scheenbeenvliesontsteking

Shin splint: alles wat u moet weten over de scheenbeenvliesontsteking
Een klacht die wij veel behandelen in onze podologiepraktijk, is de shin splint of scheenbeenvliesontsteking. De shin splint of scheenbeenvliesontsteking wordt ook het mediaal tribiaal stress syndroom genoemd en betreft een overbelastingsblessure van het onderbeen. De blessure wordt voornamelijk gezien bij hardlopers, maar ook bij militairen en mensen die een sport beoefenen waarbij er veel gesprongen wordt. Meer weten over deze blessure? Lees dan meer over de oorzaken van de scheenbeenvliesontsteking en de behandeling van deze aandoening op deze pagina.

De oorzaken van een scheenbeenvliesontsteking

Bij een scheenbeenvliesontsteking strekt en trekt de spier achter het scheenbeen en het kuitbeen te veel. Hierdoor kunnen er kleine botafwijkingen op het scheenbeen ontstaan, die voor vervelende pijnklachten zorgen en het lopen, rennen en sporten bemoeilijken. De scheenbeenvliesontsteking komt voornamelijk voor bij sporters die de onderbeenspieren veel en krachtig aanspannen, zoals hardlopers en sporters die veel springen.

Er zijn diverse mogelijke oorzaken voor het ontstaan van een scheenbeenvliesontsteking, namelijk:
- Een te zware of te snelle opbouw van de training, met overbelasting van de spieren tot gevolg.
- Het wijzigen van de sportschoenen en/of het dragen van de verkeerde sportschoenen.
- Het altijd op dezelfde kant van de weg lopen, met overbelasting van bepaalde spieren in de onderbenen tot gevolg.
- Het te sterk naar binnen toe zakken van de voet, ook wel overpronatie genoemd.
- Een afwijkende stand van de benen, zoals bijvoorbeeld bij O-benen het geval is.

Ook kan er sprake zijn van een combinatie van verschillende oorzaken, zoals een te zware of te snelle opbouw van de training in combinatie met het wijzigen van de sportschoenen.

De behandeling van een scheenbeenvliesontsteking

Heeft u een scheenbeenvliesontsteking, dan kunt u deze vervelende blessure laten behandelen door een van onze professionele podologen. De behandeling van een scheenbeenvliesontsteking bestaat uit het ontlasten van de binnenzijde van het scheenbeen, waarbij de trekkrachten van de binnenste onderbeenspieren actief teruggedrongen worden. Hiervoor kan de podoloog speciale therapeutische zooltjes voorschrijven, die het looppatroon corrigeren en de afwijkende voetstand verbeteren. Door onze therapeutische zolen te dragen, bent u snel van uw pijnklachten verlost.

Verder is het belangrijk om het pijnlijke been voldoende rust te geven, ook als u een actief sporter bent. Door voldoende rust te houden en de professionele begeleiding van een podoloog van onze podologiepraktijk, bent u snel van uw vervelende overbelastingsblessure af.