teennagel

De ingegroeide teennagel: een pijnlijke klacht
Bij een gezonde teen groeit de nagel netjes langs het omliggende nagelbed. Heeft u te maken met een ingegroeide teennagel, dan is het puntje van de zijkant in het omliggende nagelbed gegroeid. Dit gebeurt voornamelijk bij de grote teen, maar het komt ook voor bij andere tenen. Er ontstaat een klein wondje omdat de nagel in het nagelbed groeit. Wordt dit wondje niet behandeld, dan wordt het wondje erger. Uiteindelijk kan er zelfs wildgroei van vlees ontstaan, met vervelende pijnklachten tot gevolg.

De oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken van een ingegroeide teennagel:

• een grote druk op de teen door de stand van de teen of door het dragen van knellende schoenen
• het rond afknippen in plaats van het recht afknippen van de nagels
• een verwonding van de grote teen
• peuteren aan de teennagels
• overmatig zweten aan de voeten
• kromme teennagels

De symptomen
Heeft u een ingegroeide teennagel, dan heeft u te maken met de volgende klachten
• een pijnlijke teen, die vaak pijnlijker wordt als u staat of loopt
• een rode en gezwollen teen
• pus rondom het wondje van de ingegroeide teennagel
• wild vlees rondom het wondje van de ingegroeide teennagel
Pus en wild vlees komen alleen voor bij ingegroeide teennagels die niet tijdig behandeld worden. Behandelt u wel op tijd, dan heeft u alleen last van pijn en een gezwollen/rode teen.

Heeft u een ingroeide teennagel? Behandel deze dan zo snel mogelijk. Begint u de behandeling te laat, dan kan de teennagel al zodanig in de huid gegroeid zijn dat een operatie noodzakelijk is. Ga daarom direct naar een medisch pedicure als u een ingegroeide teennagel heeft.Bij een medische pedicure wordt de ingegroeide nagel op professionele en nauwkeurige manier behandeld; een kleine en vrijwel pijnloze ingreep.

Heeft u een ingegroeide teennagel of denkt u dat uw teennagel in uw nagelbed groeit? Maak dan een afspraak in onze praktijk om uw teennagel na te laten kijken en eventueel direct te laten behandelen.