Hallux valgus: Een hallux valgus is een aandoening die veel voorkomt. Het gaat om een standafwijking van de grote teen, die vervelend en pijnlijk is en er bovendien ontsierend uit ziet. Ongeveer 33% van de Nederlandse volwassenen heeft te maken met een milde of ernstige hallux valgus. Gelukkig is hier wat aan te doen.

De oorzaak
Hoe een hallux valgus ontstaat is helaas niet helemaal duidelijk. Mogelijk heeft dit te maken met een aangeboren afwijking aan de voet, maar het kan ook komen door hypermobiliteit van de gewrichten en het overmatig naar binnen zakken van de voet. Draagt u vaak strakke schoenen, schoenen met hakken of schoenen die uw voeten afknellen, dan heeft u meer kans op het ontwikkelen van een hallux valgus.

De symptomen
Heeft u te maken met een hallux valgus, dan merkt u dit aan verschillende symptomen. De klachten die het meest voorkomen zijn:

• pijn met lopen, voornamelijk aan de zijkant van de grote teen. Door de pijnklachten aan de voet ontstaat er ook moeite met lopen, vooral bij lange afstanden
  • de grote steen staat naar binnen gebogen, naar de andere tenen toe
  • Er zit een knobbel op de grote teen, ook wel een bunion genoemd. Deze kan ontstoken zijn, gaan zwellen en rood worden. De knobbel voelt extra vervelend bij het dragen van (strakke) schoenen
  • U kunt moeilijk goed passende schoenen vinden door de knobbel op uw grote teen.

De pijnklachten worden erger als u smalle puntschoenen draagt of als u schoenen draagt met hakken. Hoe groter de knobbel wordt, hoe moeilijker het wordt om te lopen zonder pijn. Ook wordt het vinden van goed passende schoenen steeds lastiger.

De behandeling van een hallux valgus bestaat uit diverse onderdelen. Ten eerste raden wij u aan om wijdere schoenen te dragen zodat uw voet minder geïrriteerd raakt. Verder kunnen wij steunzolen voor u maken. De meeste pijnklachten worden zo opgelost en wordt een grotere scheefstand tegengehouden.

Alleen bij een ernstige vorm van de hallux valgus wordt er een operatie overwogen. Wij merken dat de problemen vaak al minder worden door de juiste schoenen en steunzolen. Zeker als u er vroeg bij bent met is een operatie vaak niet nodig.