Voetproblemen bij kinderen: problemen met de hielen

Steeds meer kinderen hebben te maken met hielproblemen. Deze kunnen veroorzaakt worden door een afwijkende stand van de benen en/of voeten, het dragen van verkeerde schoenen of een toenemende sportintensiteit. Vooral kinderen van 7 tot 12 jaar oud die veel sporten lopen risico op hielproblemen. Denk hierbij aan het Sever Schinz syndroom, waarbij het hielbeen ontstoken raakt en flink pijn gaat doen. Het Sever Schinz syndroom wordt ook wel de ziekte van Sever genoemd. Meer weten over deze vorm van hielpijn? Lees er meer over deze ziekte en andere soorten hielproblemen op deze pagina.

Hielpijn bij kinderen: de ziekte van Sever

De ziekte van Sever is niet echt een aandoening, maar beschrijft een gesteldheid bij kinderen waarbij er sprake is van pijn aan de achterkant van de hiel. Klachten die hiermee worden geassocieerd zijn mank of op de tenen lopen, problemen bij deelname aan gewone dagelijkse activiteiten zoals sport en uiteraard pijn aan de hiel. Deze pijn kan voorkomen aan de voor- maar ook aan de onderkant van de hiel.

Bij de ziekte van Sever klaagt een kind meestal over pijn aan één of beide hielen na wandelen, hardlopen of sporten. De pijn bevindt zich op het punt in de hiel waar de achillespees vastzit aan het hielbeen. Raak je de achterkant van de hiel aan, dan doet dit zeer. Door op de tenen te lopen, probeert het kind de klachten te verminderen.

De oorzaak van hielpijn

Hielpijn is niet ongewoon en zeker met het oog op het groeiproces van de voeten vrij normaal. Bij kinderen tot 14 jaar is het hielbot nog niet volledig ontwikkeld. Dit betekent dat er tot die tijd een nieuw bot gevormd wordt op de groeischijf. Dit is een zwakke plek op de achterkant van de hiel. Bij herhaaldelijk druk gaat deze automatisch pijn doen. Hoe meer uw kind beweegt, hoe meer pijnklachten er komen.

Hielpijn en overpronatie

Overpronatie is het doorzakken van de voetboog en het naar binnen staan van de voeten.
Door overpronatie wordt de druk op de groeischijf van de voet verhoogd en dit verergert de hielpijn.
Overpronatie kan verholpen worden door podotherapeutische zooltjes aan te schaffen.

Lees meer over het kindtotaalplan